Przejdź do treści

Oddychanie Dan Tien – połączenie z Centrum

Co to znaczy być w swoim centrum/wypośrodkowanym? W terminologii Qi Gong, oznacza to koncentrację energii w centrum ciała. Centrum to nazywane jest Dan Tien (lub Dan Tian), co oznacza “pole eliksiru” – miejsce do gromadzenia energii. Pomyśl o Dan Tien jako o rezerwuarze i miejscu wewnętrznej siły. Dolne Dan Tien znajduje się w podbrzuszu pomiędzy pępkiem, a wzgórkiem łonowym; koresponduje z fizjologicznym działaniem narządów rozrodczych i jelit. Psychologicznie jego działanie odczuwane jest jako poczucie stabilności i równowagi. Jest również źródłem mocy dla naszej siły fizycznej, wigoru, witalności i mocy wewnętrznej (choć w zasadzie to jedno i to samo – przyp. tłumacza)

Kiedy osoba jest połączona ze swoim centrum, nie tylko jest fizycznie silniejsza i bardziej witalna, ale również jest bardziej stabilna emocjonalnie. Wyobraź sobie, że stres i życiowe wzloty i upadki nie wpływają aż tak druzgocząco na Ciebie, nie musisz ich przeżywać, tak, jak wcześniej. Wyobraź sobie, że ludzie w Twoim życiu nie są w stanie wyprowadzić Ciebie z równowagi. Kiedy jesteś zcentrowany, te wyzwania już nigdy nie wpłyną na Ciebie negatywnie. Przez koncentrację energii w centrum, stajesz się samostanowiący.

Ćwiczenie: Głęboki Oddech Brzuszny

Oddech Dan Tien

  1. Usiądź z wyprostowanym kręgosłupem i ułóż obie dłonie na swoim podbrzuszu.
  2. Wdychaj i wydychaj przez nos. Oddychanie przez nos pomaga wydobyć więcej QI z powietrza.
  3. Zrób wydech, opróżniając całe płuca. Podczas “normalnego” oddychania, zwykle wydychamy ok 40% powietrza z płuc, co pozostawia dość mało miejsca, by wziąć głęboki wdech. Zatem na dole swojego wydechu, zobacz czy możesz wydechnąć jeszcze trochę więcej powietrza.
  4. Wtedy zrób wdech w dół aż do podbrzusza, aż Twój brzuch się “wybrzuszy”. To pozwoli przeponie rozluźnić się, dzięki czemu powietrze wpłynie do najgłębszych partii płuc.
  5. Jeszcze raz, zrób wydech i wyciśnij powietrze z podbrzusza.
  6. Potem znowu weź wdech na pełną głębokość aż do twojego podbrzusza.
  7. Podczas tego ćwiczenia oddechowego, utrzymuj klatkę piersiową rozluźnioną.
  8. Wizualizuj złotą kulę energii, jak małe słońce, które rośnie w Twoim dolnym Dan Tien. Z każdym oddechem zobacz, jak to światło staje się coraz jaśniejsze i jaśniejsze.
  9. Praktukuj przynajmniej 3 do 5 minut (najlepiej 10 minut). W ciągu dnia wykonaj ten oddech raz lub dwa, żeby doładować swoją wewnętrzną energię.
  10. Miłego korzystania z Mocy 🙂

źródło: https://www.acufinder.com/Acupuncture+Information/Detail/Dan+Tian+Breathing+Connecting+to+the+Center
tłumaczenie: Monika Burzyńska

Koszyk