"Istnieje tylko jedno dobro - WIEDZA, oraz tylko jedno zło - IGNOROWANIE WIEDZY".

- Sokrates

tsa-lung-trul-khor

Starożytna tybetańska praktyka oddechów Tsa Lung jest jedną z najsilniejszych i najbardziej skutecznych technik udrażniających zarówno nasz wewnętrzny system energetycznych kanałów subtelnych, jak i nasze energetyczne centra, czyli czakry.

Tantra Matki używa metafory dzikiego konia jako określenie oddechu życiowego i jeźdźca jako umysłu. Dziki koń jest ślepy i potrzebuje przewodnika a jeździec jest kulawy i sam nie potrafi się poruszać. Potrzebują się nawzajem by wspólnie podążać ścieżkami subtelnych kanałów. Praktyki tsa lung pomagają utrzymać umysł na oddechu, który prowadzi go przez różne kanały tak, że praktykujący może zyskać dostęp do właściwości, których potrzebuje w danym momencie, i rozwinąć je.

Praktyki tsa lung zapoznają ćwiczącego z jego subtelnymi kanałami i z pięcioma rodzajami oddechu, które są związane z pięcioma żywiołami. Poprzez proste ruchy ciała oddech życiowy prowadzi umysł do poszczególnych miejsc czy czakr, otwierając je i dostrajając do doświadczeń, które wspierają praktykę medytacji.

Praktyka tsalung działa na wielu różnych poziomach. Pomaga na poziomie fizycznym, oraz otwiera blokady energii w punktach w ciele fizycznym zwanych czakrami. Pracuje również z blokami emocjonalnymi na poziomie konceptualnym. Czasami masz jakiś taki pomysł, taką ideę, która bardzo się ciebie trzyma, nie chce odejść, jest jakby przyklejona do ciebie, jak klej. Prawdopodobnie wiesz, że nie jest to już dla ciebie ważne, wiesz, że nie powinieneś się tym martwić ale ciągle wraca to do twojego umysłu. Te ćwiczenia pomagają usuwać tego typu blokady. Dzięki temu otwiera się nowy wymiar doświadczeń, nazywam to wymiarem wyższych funkcji czy duchowych właściwości. Te pięć ćwiczeń prany jest bardzo ważnych. Na początku są tylko prostymi ćwiczeniami ale z czasem wprowadza się do nich więcej głębi. Ćwiczeń tych można się nauczyć w jedną godzinę, ale dojście do ich głębi może zając kilka lat.

Prana idąca do góry ma właściwość podnoszenia na duchu, daje przejrzystość, mnóstwo śmiechu, umiejętność śpiewania. Dzięki temu ćwiczeniu możecie bardziej klarownie doświadczać swoich zmysłów, ale także w wyższym wymiarze czujecie więcej klarowności i brak wątpliwości. Prana idąca do góry jest dobra dla ludzi w depresji.

Prana siły życiowej dotyczy siły życiowej, siły woli, zdolności do urzeczywistniania. To drugie ćwiczenie jest praktyką długiego życia. Niektórymi z korzyściami płynącymi z tej praktyki są siła woli i długowieczność, wyostrzenie umysłu oraz dobra kontemplacja.

Efektem działania prany przenikającej jest zdolność do odczuwania różnych doświadczeń, które docierają do was poprzez ciało. Zamiast czuć to tylko w sercu, czujecie także w reszcie ciała. Prana przenikająca ma związek z bardziej zrównoważonym doświadczaniem uczuć, emocji, lub jakości medytacyjnych w ciele i w całym sobie. Bardziej medytacyjne moce związane z tą praną, to na przykład moce związane z intuicją. Zdolność do zmiany i posiadania nowych pomysłów wymaga prany przenikającej.

Prana podobna do ognia na grubym poziomie pomaga układowi trawiennemu wytwarzać ciepło niezbędne w procesie trawienia. Na subtelniejszym poziomie, wytwarza wewnętrzną radość. Na poziomie medytacyjnym pozwala doświadczać błogości

Prana idąca w dół, na grubym poziomie odpowiada za czynności seksualne oraz wydalania. W trakcie medytacji pozwala na wykonywanie wyższych praktyk tantrycznych. Otwiera wymiar tajemnego poziomu praktyki, kontroluje użycie energii do osiągania owoców praktyki.

W cwiczeniach oddechu witalnego - tsa lung
sa 4 etapy oddechu:
wdech, zatrzymanie, ponowny wdech i wydech.

Wdech ma jakosc zapraszania, powitania. Wdychamy pozytywny i odzywczy aspekt powietrza, szczegolnie te wlasciwosci, ktorych nam brakuje, cala istota napelnia sie pozytywna energia.
Wraz ze wstrzymaniem oddechu zatrzymujemy pozytywne wlasciwosci, ponowny wdech pozwala rozprzestrzenic te energie po calym ciele, zas wydech jest aktem pozbycia sie tych energii, ktore sa szkodliwe lub ktorych mamy w nadmiarze.

Uwaga:
Cwiczenia wykonuje sie w pozycji lotosu, ale mozna tez po prostu siedzac na krzesle lub "po turecku".

1. Prana idaca do gory - jest zwiazana z elementem (zywiolem) ziemi

Zrob wdech i zatrzymaj powietrze w czakrze gardla, skupiajac tam uwage.
Zrob ponowny wdech, caly czas utrzymujac tam uwage. Pozwol powietrzu rozprzestrzenic sie wewnetrznie, odzywiajacwszystkie organy zmyslow umiejscowione w glowie.
Zacznij powoli obracac glowa 5 razy w kierunku przeciwnym do kierunku wskazowek zegara (rys.2). Poczuj jak prana porusza sie w gore przez glowe ruchem spiralnym.
Obroc glowa 5 razy zgodnie z ruchem wskazowek zegara (rys.3).
Zrob wydech, czujac, jak powietrze wychodzi przez czakre korony. Poswiec chwile na kontemplacje tego doswiadczenia.

pranaidacadogory

Przez cale cwiczenie pozostan na zatrzymanym wdechu i zrob wydech dopiero na koncu. Jesli czujesz, ze brakuje ci powietrza, zrob ponowny krotki wdech. Jesli nadal masz trudnosci z wykonaniem calego cwiczenia, zacznij od 3 obrotow glowa i stopniowo dojdz do pieciu.

Powietrze wydychane tylko w powyzszym cwiczeniu (prana idaca w gore) jest wydychane przez czakre korony, w pozostalych (ponizej) wydycha sie je przez nos i usta.

2. Prana sily zyciowej - zwiazana z elementem przestrzeni
(na bialo sie nie da pokolorowac ;) )

Zrob wdech i zatrzymaj powietrze na poziomie klatki piersiowej, skupiajac sie na czakrze serca.
Zrob ponowny wdech, utrzymujac go i pozwalajac rozprzestrzenic sie energii wewnatrz klatki piersiowej.
Zacznij okrazac powoli prawa reka w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek zegara, jakbys rzucal lassem (rys.2,3,4,5). W ten sam sposob zakreslaj luk lewa reka, w kierunku zgodnym z ruchem wskazowek zegara (rys. 6,7,8,9).
Wciaz zatrzymujac oddech, poloz rece na biodra (ujmij sie pod boki) i obracaj gorna czescia torsu: 5x w prawo (rys.10) i 5x w lewo (rys.11).
Zrob wydech przez nos i usta i kontempluj to doswiadczenie.

pranasilyzyciowej

3. Prana przenikajaca - zwiazana z elementem powietrza
Zrob wdech i zatrzymaj powietrze, nie skupiajac sie specjalnie na zadnym miejscu.
Zrob ponowny wdech,pozwol rozprzestrzenic sie powietrzu szczegolnie w tych miejscach, ktore wydaja sie byc energetycznie zablokowane.
Klasnij dlonmi ponad glowa (rys.2), potrzyj jedna o druga (rys.3) i zacznij masowac cale cialo (rys.4,5), sczczegolna uwage poswiecajac partiom, gdzie czujesz zablokowana energie tak, abys poczul jak cale cialo wibruje, kazda jego komorka.
Wciaz zatrzymujac powietrze, wykonaj ruch napinania luku, rozciagajac gorna czesc torsu 5x w prawo (rys.6,7) i 5x w lewo (rys.8,9).
Zrob wydech przez nos i usta i kontempluj to doswiadczenie.

pranaprzenikajaca

4. Prana podobna ogniu - zwiazana z elementem ognia
Zrob wdech i zatrzymaj powietrze w okolicy pepka na sposob oddechu wazy (kumbaki), koncentrujac sie na czakrze pepka. Wykonaj oddech wazy:
wyobraz sobie, że masz kształt wazy umieszczonej pod wodospadem,
z którego woda spada z wielką siłą do wnetrza wazy. Kształt wazy nie jest bardzo istotny. Bierzemy głęboki wdech i w tym samym momencie woda z ogromną siłą wpada do wazy, wiruje wypłukując z niej wszystkie zanieczyszczenia, ktore wraz z brudną woda sa wyrzucane na zewnątrz wraz z naszym wydechem. Oddech wazy powoduje mentalne oczyszczenie z negatywnych, zalegających psychikę emocji.
Zrob ponowny wdech i utrzymujac uwage oraz, stosujac oddech wazy, pozwol powietrzu rozprzestrzenic sie wewnetrznie i wypelnic cala waze.
Zacznij poruszac brzuchem 5x w kierunku przeciwnym do kierunku wskazowek zegara utrzymujac koncentracje na kumbace (rys.2), nastepnie 5x zgodnie ze wskazowkami zegara (rys.3)
Zrob wydech przez nos i usta i kontempluj to doswiadczenie.

pranapodobnaogniu

5. Prana idaca w dol - zwiazana z elementem wody
Zrob wdech i zatrzymaj powietrze w okolicy odbytu i krocza, skupiajac sie na czakrze tajemnej (korzenia), podciagajac miesnie odbytu.
Zrob ponowny wdech utrzymujac skupienie, pozwol powietrzu rozprzestrzenic sie i ozywic ten obszar.
Trzymajac prawa noge prze lewa, chwyc prawe kolano obiema rekami (rys.1) i powoli zacznij obracac brzuchem 5x w strone przeciwna do ruchu wskazowek zegara, nastepnie obejmij lewe kolano (rys.2) i powtorz 5x cwiczenie.
Nastepnie trzymajac oba kolana (rys.3) obracaj brzuchem po 5x najpierw przeciwnie, a potem zgodnie ze wskazowkami zegara, wciaz zatrzymujac oddech i uwage w czakrze korzenia.
Zrob wydech przez nos i usta i kontempluj to doswiadczenie

pranaidacawdol

Ćwiczenie można zakończyć w tym momencie lub je powtórzyć.