Doba ma 24 godziny - te same 24 godziny dla wszystkich, lecz niektórzy nieustannie narzekają na brak czasu, podczas gdy inni mają jego wystarczającą ilość na wypełnienie obowiązków zawodowych, rodzinnych, mają czas dla siebie, a wszystko wykonują bez pośpiechu (zbytniego przynajmniej), a nawet i z poczuciem spełnienia! Na czym polega sekret tych, którzy realizują swoje plany w terminie, bez wyczerpujących gonistw i frustracji? Uchylmy rąbka tajemnicy, jak skutecznie dysponować własnym czasem.

Nierozłączna trójka - koncentracja - konsekwencja - działanie

Dave Lakhani jest jednym z autorytetów w dziedzinie rozwoju przedsiębiorstw. Podczas szkoleń, wykładów i w swoich książkach dzieli się wiedzą (opartą o doświadczenia) na temat zarządzania czasem. Lakhani zwraca uwagę na pewien istotny czynnik, który nie jest tak szeroko omawiany w innych podręcznikach z tej tematyki. A jest nim 'koncentracja'.

Moc pełnego skupienia na danej rzeczy odkrył, gdy pracował jako policjant działający w grupie rozpracowującej siatki narkotykowe. Zauważył wtedy, że zdolność do szybkiej i pełnej koncentracji umożliwia osiągnięcie sukcesu (a w ekstremalnych sytuacjach nawet przeżycie). Podświadomie wprowadzał się w stan maksymalnego skupienia nie tylko w życiu zawodowym, ale i również osobistym. Szybko spostrzegł, że to głównie ta cecha decydowała o jego sukcesie w realizowaniu celów nieosiągalnych dla innych. Zauważył również, że skuteczna organizacja czasu opiera się nie na właściwym planowaniu zadań do wykonania (choć jest to również istotne), lecz na trzech uzupełniających się czynnikach - koncentracji, działaniu i dyscyplinie.

 

1. Koncentracja - cała sztuka polega na tym, żeby nie tylko dobrze zacząć, ale i skończyć. Odnosząc to do naszego tematu - aby przez cały czas pracy nad danym zagadnieniem utrzymywać ten sam poziom koncentracji, po to, by maksymalnie skorzystać z mocy rewelacyjnego „urządzenia" - umysłu. Można to osiągnąć przez usunięcie rozpraszających bodźców z zewnątrz - za chwilę o tym więcej.

 

2. Konsekwencja - tak... tego najczęściej brakuje - konsekwencji w działaniu, aby pozostać przy wyznaczonym wcześniej planie i z powodzeniem zrealizować go do końca.

 

3. Działanie - ten etap również niejednokrotnie „kuleje". Wiedzą o tym wszyscy marzyciele, których umysły są nieustannie przepełnione niezliczoną ilością wizji, pomysłów i marzeń. Lecz, choćby niewiadomo jak fantastyczne, by one nie były, marzyciel nie odniesie z nich korzyści, jeśli nie wcieli ich w życie.

 

Czasem bywa tak, że zatrzymujemy się w działaniu w połowie drogi, czasem działamy chaotycznie tracąc z oczu nasz cel, a niekiedy w ogóle nie podejmujemy działania (często jest to związanie z nieświadomym lękiem przed porażką).

 

Jak ćwiczyć koncentrację?

 

 

W pierwszej kolejności eliminujemy niepożądane bodźce zewnętrzne, np. wyłączamy komórkę, radio (reklamy radiowe są skonstruowane w taki sposób, by przyciągnąć uwagę i zmusić do ich wysłuchania aż do końca), prosimy, aby nikt w tym czasie nie zakłócał naszego spokoju.

 

Czas na krótką introspekcję

 

To właśnie Ty jesteś osobą, która zna siebie najlepiej. I Ty za chwilę odnajdziesz klucz otwierający drzwi do poziomu pełnej koncentracji. Odpowiedzi na poniższe pytania dadzą Ci jasność dotyczącą Twojego profilu koncentracji.

 

  • Kiedy ostatnio doświadczyłeś stanu pełnej koncentracji?
  • Co wtedy czułeś? O czym myślałeś będąc w tym stanie?
  • Po czym poznałeś, że osiągnąłeś stan pełnej koncentracji?
  • Jakie czynniki Cię dekoncentraują?
  • Co odczuwasz i o czym myślisz tuż po wyjściu ze stanu pełnej koncentracji?
  • Co utrudnia Tobie koncentrację?
  • Co możesz zrobić, aby pozbyć się utrudnień?

 

Odpowiedzi warto zanotować. Te same pytania zadaj sobie tuż po zakończeniu działań wg planu Potęga Godziny (za chwilę o tym więcej) opracowanego przez wcześniej wspomnianego Dave'a Lakhana.

 

Co jeszcze możesz zrobić dla koncentracji?

 

  • Stwórz odpowiednią przestrzeń - czyli taką, która ułatwi Tobie szybkie wejście w stan koncentracji. Zadbaj o odpowiedni kolor ścian. Żółty sprzyja koncentracji i pracy intelektualnej, jednak ściany mogą być pomalowane w inny sposób - ważne, abyś ty czuł się tam dobrze.

W zasięgu wzroku powieś zdjęcie głębi oceanu lub wszechświata - będą to symbole nieskończonej mocy twego umysłu. Zerkając na nie przed i po zakończonym zadaniu przypomnisz sobie, że przy pomocy fantastycznego „urządzenia" jakim jest Twój umysł, każdy cel ma szansę realizacji.

 

  • Wprowadzaj się w stan koncentracji właśnie w tym pomieszczeniu i najlepiej o stałych porach - w ten sposób nauczysz swoje ciało i umysł reagowania w porządany przez Ciebie sposób. Z czasem zauważysz, że niemal natychmiast osiągniesz stan skupienia o tej określonej porze i w tym właśnie miejscu.
  • Jeśli dotyczy Ciebie syndroym „wyjątkowo rozbieganych myśli", warto abyś wygospodarował chwilę wolnego czasu (5-10 minut) każdego dnia na krótką medytację. Wystarczy, abyś usiadł wygodnie (niekoniecznie w kwiecie lotosu) i skupił się na swoim oddechu, nie poddając się przepływającym myślom. Jako punkt skupienia uwagi, możesz wybrać również płomień świecy, określony dźwięk, mandalę lub słowo np. spokój, harmonia, miłość. W tym wypadku praca ze słowami będzie polegała na ich spokojmym powtarzaniu - w myślach lub na głos. Możesz też koncentrować się na zwrocie „jestem spokojny" lub „jestem skupiony" synchronizując oba słowa z oddechem - przy wdechu mówisz „jestem", przy wydechu - „skupiony".

 

Mając już niezbędne informacje o własnym profilu koncentracji, możemy ruszyć dalej, by dowiedzieć się...

 

... jak dużo „zmieści się" w jednej godzinie?

 

 

Program „Potęga Godziny" został opracowany przez wspomnianego wcześniej Dave Lakhani'ego. Dave zakłada, że jedna godzina (w pełni wykorzystana) wystarczy, aby dokonać istotnych zmian w wybranej dziedzinie - zarówno w życiu zawodowym jak i osobistym.

Godzina jest również tą jednostką czasu, w której jesteśmy w stanie maksymalnie, bez przerw, skoncentrować się na danym zagadnieniu.

Dłuższa ilość czasu poświęcona na daną pracę, powoduje jedynie dekoncentrację i spadek wydajności pracy umysłu.

Przyjrzyjmy się poszczególnym krokom programu „Potęga Godziny":

 

1. Określenie obszarów, których ma dotyczyć zmiana.
2. Krytyczna analiza
3. Twórcze myślenie, prowadzące do twórczych rozwiązań

4. Identyfikacja kolejnych kroków.
5. Zaplanowanie kolejnych kroków i podjęcie pierwszych działań.

6. Ocena dotychczasowej pracy

7. Nagrodzenie samego siebie :)

 

Krok 1 - Określenie obszarów, których ma dotyczyć zmiana.

 

Na początku poświęcamy czas na precyzyjne zdefiniowanie problemu. Czasem bywa tak, że poświęcamy zbytnią uwagę malutkiemu problemowi, który w rzeczywistości nie wprowadzi w życie żadnych istotnych zmian. Poza tym, po dokładnej analizie może się okazać, że problem w rzeczywistości nie istnieje lub nie wydaje się aż tak poważny. Aby uchronić się przed stratą czasu i mogącą się z tego zrodzić frustracją, warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

 

1. Co spowodowało podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmiany?

2. Czy dany problem jest na tyle ważny, aby poświęcać jemu czas, uwagę i /lub środki finansowe?

3. Czy określona zmiana stanie się źródłem kolejnych?

4. Czy kogoś należałoby zaangażować w proces wprowadzania zmiany?

5. Co zamierzamy dzięki temu osiągnąć?

6. Co może się stać, jeśli wprowadzenie zmiany się nie uda?

7. Jakie osoby obejmie wprowadzona zmiana?

8. Jakie nastąpią konsekwencje wprowadzonej zmiany dla nas, a jakie dla innych osób?

9. Jak nagrodzę sukces?

 

Krok 2 - Krytyczna analiza faktów

 

czyli ocena faktów, informacji, możliwości, ogólnie - sytuacji, która umożliwi podjęcie najlepszej decyzji na dany moment. Nie jest to krytykowanie kogokolwiek lub czegokolwiek, lecz pełne spojrzenie na daną sytuację - taką, jaka jest ona w rzeczywistości, bez ubarwiania i upiększania.

 

Krytyczna analiza faktów jest istotna nie tylko w pracy zawodowej. Jest potrzebna do życia w ogóle. Żyjemy w świecie zalewu informacyjnego. Jesteśmy niejako „zmuszani" do przyswojenia tak olbrzymiej ilości informacji każdego dnia - a przecież nie wszystko, co do nas dociera jest prawdą - nie jednokrotnie jestesmy nieświadomie (dla nas) manipulowani. Chęć ujrzenia prawdy i analiza faktów uchroni nas przed bezkrytyczną wiarą i poddawaniem się nieprawdziwym informacjom.

 

Ważna cechą przy dokonywaniu krytycznej analizy faktów, jest piękna cecha, a dokładniej niezależność myślenia, która oznacza (głównie) obojętność na presję opinnii społecznej.

 

Warto również pamiętać o ogólnie krążących przekonaniach i opiniach autorytetów. Ogólne, społeczne przekonania można określić np. tak: „Od zawsze robi się to w ten sposób" - tak się robi i nikt tego za bardzo nie kwestionuje, nawet wtedy, gdy działania nie są skuteczne. Natomiast opinie autorytetów, choć wielokrotnie interesujące, to nie zawsze są prawdziwe. Autorytet również może się mylić!. Warto poddawać w wątpliwość i te kwestie, które zostały uznane przez autorytety za prawdę jedyną, absolutną i niepodważalną.

Tak więc sprawdzajmy wiarygodność przedstawianych nam informacji, sięgając do możliwie najpewniejszych źródeł.

 

Krok 3 - Twórcze myślenie, prowadzące do twórczych rozwiązań

 

Ten etap jest po to, by przekroczyć stare, niejednokrotnie ograniczające schematy myślenia. Pozwalając na „powiew świeżości" w sposobie myślenia, odkryjesz, że niejednokrotnie można rozwiązać problem/wprowadzić zmiany dużo szybciej, łatwiej i efektywniej.

 

Zdolności twórczego myślenia można się nauczyć, a raczej... przypomnieć. Twórcze myślenie jest naszą naturalną zdolnością, lecz często zapomnianą, głównie przez mało twórczy system nauczania w szkołach.

 

Co zrobić, aby podarować sobie ten niezwykły dar?

 

1. Przełam rutynę! - nie ma nic bardziej zabijającego twórcze myślenie i radość z rzeczy codziennych (i niecodziennych) jak rutyna.Wykonaj daną rzecz w inny sposób niż dotychczas - możesz zacząć od rzeczy prostych, np. dojazdu do pracy inną drogą niż zazwyczaj. Zrób listę zadań, których rutynowe wykonywanie nieziemsko Cię męczy i... zacznij je wykonywać w inny sposób.

 

2. Spędzaj 1 godzinę dziennie w twórczy sposób.

 

Masz już swoje pomysły? Jeśli jeszcze nie, możesz skorzystać z poniższych propozycji:

 

* napisz opowiadania o tym, jak może wyglądać życie za 500 lat

* pójdź na spacer do parku
* namaluj najbardziej abstrakcyjny obraz, jaki kiedykolwiek mógł zrodzić się w Twoim umyśle
* napisz wiersz w języku obcym (lub ojczystym)
* wybierz się do galerii, muzeum
* jeśli do tej pory nie w swym życiu nie upiekłeś ciasta - zrób to
* a może zabawa w wesołym miasteczku?

 

Po prostu rób coś nietypowego, coś czego nigdy w życiu nie robiłeś.

 

Oczywiście możesz również zajrzeć do publikacji poświęconych temu tematowi - znajdziesz tam niemal nieskończone źródło pomysłów na rozbudzenie twórczości...

 

Krok 4 - Identyfikacja kolejnych kroków

 

Wyznaczamy kroki możliwie jak najbardziej precyzyjnie oraz termin ich ukończenia. Trzymamy się naszego planu, nawet wtedy, gdy pojawią się komplikacje.

 

Krok 5 - Zaplanowanie kolejnych kroków i podjęcie pierwszych działań

 

W związku z tym, że zapewne rozwiązanie większości problemów/wprowadzenie zmian w pożądanych przez nas obszarach zajmie więcej czasu niż 1 godzinę, należy ustalić dalsze kroki. My natomiast pamiętamy, że proponowany program mówi o maksymalnym skupieniu na problemie przez 1 godzinę. Poniżej znajdują się procedury dalszego działania gdy na dane działania będziemy musieli poświęcić wiecej czasu.

 

Ustalanie dalszych kroków:

 

1. Planujemy kolejną godzinę czasu oraz zadania do wykonania przez ten czas

2. Godzinę dzielimy na 2 części :

 

- 45 minut - w tym czasie w stanie pełnej koncentracji wykonujemy zaplanowane zadanie

- 15 minut - jest to czas na wykonanie czynności utrudniających koncentrację i jednocześnie wymagających, aby były zrobione, np. udzielenie odpowiedzi na maile, wyjście do toalety, oddzwonienie do osób wcześniej próbujących się z nami skontaktować.

 

Po upływie 15 minut wprowadzamy się w stan koncentracji na kolejne 45 minut. Jeżeli zostały jeszcze do wykonania czynności z segmentu 15-minutowego, przekładamy je na kolejny segment, tuż po zakończeniu 45-minutowego stanu skupienia.

 

Krok 6 - Ocena podjętych działań

 

Sprawdzamy w jakim stopniu wykonywane działania są zbieżne z przygotowanym wcześniej planem. Konsekwentne trzymanie się poszczególnych kroków przyniesie satysfakcję oraz zwiększy zaangażowanie w daną sprawę.

 

Krok 7 - Nagrodzenie własnych działań

 

Świętowanie sukcesów jest szczególnie istotne, gdy w działanie zostały zaangażowane inne osoby. Poprzez nagradzanie i cieszenie się z osiągniętych rezultatów warunkujesz umysł na doprowadzanie zadań do końca i osiąganie celów.

Warunkowanie następuje wtedy, gdy „nagroda", świętowanie mają miejsce tuż po zakończeniu zadania lub w niewielkim odstępie czasowym.

 

Koło organizacji czasu

 

Teraz proponuję Ci ćwiczenie na przedstawienie w formie graficznej, ile czasu każdego dnia poświęcasz na poszczególne zadania.

Na czystej kartce papieru narysuj koło. W tym szczególnym przypadku będzie ono symbolizowało dobę. Jeśli już je narysowałeś (a szczerze do tego zachęcam!) podziel koło na części. Poszczególne części będą reprezentować aspekty Twojego życia, np. praca, czas poświęcony rodzinie, czas dla samego siebie, potrzeby fizjologiczne (sen, posiłki), spotkania z przyjaciółmi, czynności rutynowe (np. zakupy, opłacanie rachunków) oraz wszelkie inne, jakie przyjdą Ci do głowy. Poszczegolne części możesz zaznaczyć rysując kreski wychodzące od środka okręgu do jego obrzeży - tak, jakbyś kroił kawałki tortu dla gości.

 

Każdej części odnoszącej się do danego aspektu życia nadaj taką wielkość, jaką ona rzeczywiście zajmuje, czyli np. jeśli pracujesz po 12 godzina na dobę, wtedy część o nazwie 'praca' zajmie dokładnie połowę okręgu. Jeśli śpisz 8 godzin dziennie, to część o nazwie 'sen' zajmie 1/3 koła.

 

Czy już zaznaczyłeś na okręgu zajęcia, które składają się na Twoją dobę? Jeśli tak, pozwól sobie na chwilę refleksji:

 

- Czy to, czemu tak wiele czasu poświęcasz każdego dnia, naprawdę jest warte Twojej uwagi?

- Czy jest aspekt Twojego życia szczególnie ważny dla Ciebie, lecz zajmujący niewielką część 'koła organizacji czasu' lub w ogóle nie masz na niego czasu?

- Z czego mógłbyś zrezygnować, aby "wygospodarować" więcej czasu na to, co naprawdę jest dla Ciebie ważne?

- Co w tym celu możesz zrobić już dziś?

 

Koła organizacji czasu możesz również użyć do graficznego zapisu zajęć wykonywanych w ciągu tygodnia. W tym wypadku koło będzie symbolizowało 7 dni, czyli 168 godzin.


Organizując swój czas, należy nieustannie mieć na uwadze najważniejszy życiowy cel - szczęście Brian Tracy

 

Dobrze zorganizowany czas, to dobrze zorganizowane życie. Jeśli wiemy czego chcemy od życia, jakie jego aspekty są dla nas najważniejsze, wtedy nie powinniśmy mieć zbytnich problemów z organizacją czasu. Wiedząc, co chcemy osiągnąć, utrzymując te wizje w umyśle, mając pewność, że prędzej czy później uda nam się osiągnąć te cele, będziemy mieć jasność co do terminu wykonywanych zadań, a poszczególne kroki zostaną wykonane z niejaką lekkością, a jeśli pojawią się przeszkody, to nie będą one stanowiły problemu, lecz staną się zadaniem o zwiększonym stopniu trudności.

Taka jest wersja idealna. W praktyce różnie to wygląda, jednak nikt nie powiedział, że ideały są nieosiągalne.

Osoby dążące do idealnej wizji życia oraz te, których wizja uległa spełnieniu są szczęśliwsze, zdrowe (szczęście to zdrowie!), mają harmonijne relacje z innymi ludźmi oraz otoczeniem, z ciekawością badacza sięgają do coraz głębszych pokładów swego potencjału.

 

Po to właśnie jest ten rozdział - aby wiedza o organizacji czasu nie służyła tylko do zwiększenia „wydajności" w pracy czy nauce. Chciałabym, aby stała się ona trampoliną do zorganizowanego życia, czyli takiego, które układa się zgodnie z Twoim mentalnym wyobrażeniem - z Twoją wizją.

 

Twoja Droga do...

 

Twoja Droga - Droga Życiowa, inaczej 'Wizja Życia'. Jak przedstawiałby się obraz Twojego życia, gdybyś wiedział, że masz możliwość wyboru tego, co Cię interesuje? Po prostu - obraz życia na miarę Twoich pragnień.

 

Za chwilę, jeśli zechcesz, opowiesz mi o swojej Wizji Życia, jednak na razie chciałabym Cię poinformować, że wszystkie twoje wizje, marzenia i pragnienia mają moc materializacji. Wiedzieli o tym już starożytni mędrcy i filozofowie oraz wszystkie wielkie umysły w historii ludzkości. Esencję tej wiedzy zawierali w krótkich, złotych myślach, jak np.

 

„Wszystko, czym jesteśmy, to rezultat tego, o czym myśleliśmy i myślimy" Budda

 

„Cokolwiek umysł... potrafi zrodzić, potrafi też osiągnąć." W. Clement Stone

 

„Nic nie może sprawić, by Twój obraz nie przybrał konkretnej formy, z wyjątkiem tej samej siły, która go zrodziła - Ciebie samego". Genevieve Behrend

 

Niektóre podręczniki na temat samodoskonalenia różnią się ilością kroków, które należy podjąć w celu materializacji naszych wizji, mimo to można wyróżnić 3 najważniejsze etapy:

 

1. określ wizję idealnego życia - skoncentruj się na każdym jego aspekcie, wzbogacając wizję w możliwie największą ilość szczegółów, gdyż otrzymasz właśnie to, co zrodzi się w twej wyobraźni. Zwróć uwagę na:

 

Wymarzony związek:

 

- jakie cechy jej/jego osobowości najbardziej, by Ci się podobały?

- na jakich wartościach opierałby się wasz związek?

- kim byłaby ta osoba?

- jaki miałaby zawód, wykształcenie, jak zarabiałaby na życie?

- jak wyglądałoby wasze wspólne życie?

- jak razem spędzalibyście czas, a jak osobno?

- w jaki sposób byś ją wspierał?

- w czym bylibyście do siebie podobni, a w czym różni?

- po czym poznałbyś, że spotkałeś idealnego partnera?

 

Wymarzona praca:

 

- Co byłoby dla Ciebie sukcesem zawodowym? Czy stworzenie własnej firmy, czy może wyrażanie się w sposób artystyczny, a może praca nauczyciela z dziećmi w jednej z maleńkich miejscowości w górach?

- Co dawałaby Tobie Twoja praca zawodowa?

- Co musiałbyś w sobie zmienić lub rozwinąć, by to osiągnąć?

- Po czym poznałbyś, że to osiągnąłeś?

- Czego byś się nauczył?

- Jakim stałbyś się człowiekiem?

- W jaki sposób Twoja praca pomogłaby innym?

- Ile wynosiłoby Twoje wynagrodzenie?

- Jakie przeszkody i ograniczenia miałbyś do pokonania?

 

Wymarzona sytuacja finansowa:

 

- Jakim dysponowałbyś majątkiem?

- W jaki sposób byś go osiągnął?

- Jak byś się z tym czuł?

- Co byś osiągnął dzięki takiej ilości pieniędzy?

- Jakie ograniczenia musiałbyś pokonać?

- W jaki sposób Twój status materialny mógłby się przyczynić do poprawy sytuacji świata?

 

Relacje z innymi ludźmi:

 

- Jakich ludzi chcesz w życiu spotkać?

- W jaki sposób oni przyczyniliby się do Twojego rozwoju?

- Co Ty mógłbyś dać od siebie innym ludziom?

- Na jakich wartościach chcesz budować przyjaźnie?

- W jaki sposób mógłbyś przyczynić się do ich rozwoju osobistego?

 

Pytań można, a nawet należałoby zadać jeszcze wiecej - tak, aby uzyskać jak najwięszej szczegółów dotyczących wcześniej opisanych aspektów życia, jak i pozostałych, np. duchowości, wolnego czasu, talentów, podróży, rodziny itp.

 

To był etap pierwszy - określenie idealnego życia. Przejdźmy zatem dalej.

 

2. opracowanie planu osiągania celów - strategii działania

 

Jeśli już wiesz, czego naprawdę chcesz, przystąp do realizacji celów. Pracuj nad 1 lub 2 zagadnieniami - większa ilość może sprawić, że energia rozproszy się, w związku z czym i cele zostaną później osiągnięte.

 

Jeśli jednak odczuwasz potrzebę osiągnięcia kilku istotnych spraw na raz - podążaj za swym wewnętrznym głosem.

3. działaj konsekwentnie i ciesz się z każdego sukcesu

 

Nasza osobowość nieustannie się kształtuje. Być może to, co było dla Ciebie istotne przed kilkoma miesiącami, dziś już utraciło swą ważność. Tak więc pozostań elastyczny w swej wizji Idealnego Życia - zostaw przestrzeń na ewentualne zmiany.

I najważniejsze - ciesz się z każdego, nawet najmniejszego sukcesu, a wtedy radość stanie się siłą napędową do osiągnięcia kolejnych celów.

 

 

 

Źródło:

„Potęga jednej godziny" Dave Lakhani

„Doskonałe zarządzanie czasem" Brian Tracy

 

 

Polecane produkty:

 

„Potęga jednej godziny" Dave Lakhani

„Doskonałe zarządzanie czasem" Brian Tracy

"Błyskawiczne zarządzanie czasem" Brian Clegg

"Efektywne zarządzanie czasem" Patrik Forsyth
"Zarządzanie czasem" (HB)

"Zarządzanie czasem. Osobisty mentor" (HB)