"Istnieje tylko jedno dobro - WIEDZA, oraz tylko jedno zło - IGNOROWANIE WIEDZY".

- Sokrates

Spis treści

JAK WYKONAĆ WEWNĘTRZNY UŚMIECH?

Zacznij od oczu. Aby ćwiczyć wewnętrzny uśmiech, najpierw zamknij oczy i szczerze uśmiechnij się do nich. Rozluźnij się i poczuj głęboki uśmiech świecący w twoich oczach. Rozluźniając oczy możesz uspokoić cały układ nerwowy.
Oczy są połączone z autonomicznym układem nerwowym, który jest podzielony na dwie części, na współczulny i przywspółczulny układ nerwowy. Współczulny układ nerwowy kontroluje reakcję „walcz lub uciekaj". Układ przywspółczulny pozwala ciału odpoczywać w bezpiecznych warunkach. Wytwarza ciepłe, pozytywne uczucia i jest aktywowany przez podobne uczucia, kiedy doznajemy ich od otoczenia.
Obydwa te układy są połączone ze wszystkimi narządami i gruczołami w ciele, które otrzymują od nich polecenia przyspieszenia lub spowolnienia pracy ciała w zależności od potrzeb. Dlatego właśnie poprzez łączność oczu i układu nerwowego możemy w sposób natychmiastowy kontrolować całą gamę emocji i reakcji fizycznych. Rozluźniając oczy za pomocą wewnętrznego uśmiechu, uwalniasz umysł od napięć utrzymywanych przez resztę ciała. Wówczas umysł może skoncentrować się i poświęcić całe zasoby swej twórczej energii zadaniom, które wykonuje, np. harmonizowaniu się z otoczeniem. Owo połączenie wizualnej relaksacji z koncentracją należy do najważniejszych z taoistycznych wglądów.
Kiedy już poczujesz, że twoje oczy rozświetla szeroki, wewnętrzny uśmiech, skieruj energię tego uśmiechu w dół do ciała i napełnij miłością swoje narządy wewnętrzne. Kolejność zstępowania uśmiechu powinna być następująca:

  1. Linia przednia: Uśmiechnij się do oczu, twarzy, szyi, serca i układu krążenia, płuc, wątroby, nerek, nadnerczy, trzustki i śledziony.
  2. Linia środkowa: Uśmiechnij się z ust do żołądka, jelita cienkiego, jelita grubego i okrężnicy, cały czas przełykając ślinę.
  3. Linia tylna: Uśmiechnij się W dół wnętrza kręgosłupa, krąg po kręgu.

przednia linia usmiechuPrzednia linia uśmiechu: najważniejsze narządy życiowe.

środkowa linia uśmiechuŚrodkowa linia uśmiechu: Przełknij ślinę do żołądka i jelit.

tylna linia uśmiechuTylna linia uśmiechu: Zacznij od oczu, następnie uśmiechnij się w dół kręgosłupa, krąg po kręgu.

 


 

Medytacja Wewnętrznego Uśmiechu:

1 Linia przednia. Przesyłanie uśmiechu z oczu w dół ciała przez narządy pomoże ci w późniejszej cyrkulacji orbity mikrokosmicznej. Twój uśmiech powinien płynąć bez wysiłku, jak wodospad, z oczu przez narządy wewnętrzne aż do genitaliów. W miarę praktyki chi będzie płynąć przez te narządy automatycznie, pomagając im w ich pracy.

2 Szczęki. Uśmiechnij się do swoich szczęk. Szczęki są głównym magazynem napięć. Kiedy pozwolisz energii wytworzonej przez „wewnętrzny uśmiech" wkroczyć do szczęk, poczujesz, jak twoje ciało opuszcza wiele napięć. Może temu towarzyszyć uczucie drżenia lub jakiegoś dźwięku, czym nie powinieneś się przejmować.

3 Język i podniebienie. Język jest pomostem, łączącym tylny (yang) i przedni (yin) kanał. Umieść swój język na podniebieniu tuż za zębami. Właściwą pozycją dla języka jest tylna, miękka część podniebienia, jednak na początku łatwiej będzie zostawić go z tyłu. Kiedy chi wpływa do ust, może stworzyć dziwne wrażenia smakowe i ciepłe drżenie.

4 Szyja i krtań. Rejon szyi jest kolejnym magazynem napięć. W tym miejscu znajduje się wiele nerwów i naczyń krwionośnych, istotnych dla twojego samopoczucia. Szyja jest pomostem łączącym mózg z resztą ciała. Jeżeli szyja jest zablokowana za sprawą napięć i niepokoju, sygnały wysyłane między mózgiem a narządami wewnętrznymi krążą chaotycznie i gubią się. Jeżeli nie możesz rozluźnić szyi, nie uda ci się zakończyć orbity mikrokosmicznej. Rozluźnij mięśnie szyi. Wycofaj lekko podbródek i pozwól głowie zatopić się w klatce piersiowej. Starożytni taoiści zapożyczyli tę technikę z zachowania żółwia. Rozluźnij mięśnie szyi stwarzając wrażenie, że nie są ci one potrzebne do podtrzymywania głowy. Uśmiechnij się do szyi i krtani i poczuj, jak odchodzi napięcie.

5 Kochające serce. Serce pompuje krew i energię chi poprzez arterie i żyły. W taoistycznej jodze serce, wraz z nerkami, stanowią główny transformator energii chi. Oznacza to, że serce jest zdolne zarówno do zwiększania ilości dostępnej chi, jak i podnoszenia jej na wyższy poziom ja kości. Mówi się, że arterie przynależą do energii yang, a żyły do energii yin. Arterie są zatem naładowane pozytywnym ładunkiem, zaś żyły - negatywnym. Kiedy uśmiechasz się, napełniając serce miłością, zwiększasz tempo krążenia krwi, a wraz z nim wymianę yin i yang w krwiobiegu. Uśmiechnij się więc do swego serca i poczuj miłosną energię uśmiechu rozprzestrzeniającą się przez twój układ krążenia.
Jeżeli potrafisz wspomóc przepływ chi za pomocą wewnętrznego uśmiechu i orbity mikrokosmicznej, zwolnisz serce z części pracy, jaką wykonuje. Uśmiech skierowany z oczu i mózgu pomoże w krążeniu energii chi, poprawiając tym samym pracę układu krążenia i dając sercu odpocząć. W połączeniu z odpowiednią dietą i ćwiczeniami, ryzyko chorób serca zmniejszy się wielokrotnie.
Niech strumień rozluźnienia spływa w dół i rozchodzi się od twojej twarzy i szyi do serca. Poczujesz wtedy, że serce jest spokojne i w tym samym czasie poczujesz jego fizyczną substancję. Ludzie, którzy są nerwowi i ci, którzy łatwo się denerwują, często doświadczają odczuć bólu i napięcia w sercu i wokół niego. Rozszerzanie uśmiechu uwalnia nagromadzone napięcia i pozwala sercu zmienić tryb funkcjonowania. Napełnij swoje serce miłością. Niech stanie się twoim „serduszkiem".

6 Płuca. Niech energia uśmiechu, zgromadzona w twoim sercu, wypromieniuje do płuc. Poczuj, jak płuca miękną i oddychają z nową lekkością. Poczuj, jak rozjaśnia się powietrze, które wdychasz. Kiedy rozluźniasz się i wciągasz do płuc energię, poczuj ich wilgoć i gąbczastość.

7 Przepona. Teraz uśmiechnij się do swojej wątroby, leżącej po prawej stronie, tuż poniżej żeber. Jeżeli twoja wątroba jest twarda, ciężko ją wyczuć; rozluźnij ją swoim wewnętrznym uśmiechem. Za pomocą uczucia miłości napełnij ją życiem i świeżością.
Skieruj uśmiech do dwóch nerek, w dolnej części pleców, tuż poniżej żeber, po obu stronach kręgosłupa. Nadnercza znajdują się na ich szczycie. Uśmiechnij się do nadnerczy, a być może wspomogą cię zastrzykiem adrenaliny. Nerki są niższym transformatorem żył i arterii. Uśmiechnij się do nerek i napełnij je miłością. Tak jak w przypadku serca, zwiększy to przepływ chi krążącej w twoim organizmie.
Pozwól uśmiechowi przepłynąć przez brzuch, przez trzustkę i śledzionę. Niech następnie uśmiech spocznie w pępku. Do wszystkich narządów można się „uśmiechnąć". Kiedy jesteś zrelaksowany, uśmiechnięty i szczęśliwy, twoje narządy wytwarzają podobne do miodu wydzieliny. Kiedy zaś jesteś wystraszony, nerwowy, lub zły, wydzielają zamiast tego substancje toksyczne. Proces uśmiechania się do narządów wzmacnia Ich pracę i pozwala im funkcjonować sprawniej. Codziennie wykonują one ciężką pracę pompowania i filtrowania setek litrów krwi, trawienia pożywienia do postaci zdatnej do użytku energii, i oczyszczania toksycznych substancji i przechowywania naszych emocjonalnych napięć. Uśmiechając się do swoich organów zapewniasz sobie radosny dzień.

8 Linia środkowa: Przełknij ślinę do brzucha. Uśmiechnij się znowu do swoich oczu. Uśmiechnij się do swoich ust i poruszaj językiem, aby zgromadzić ślinę. Kiedy już będziesz miał pełno śliny w ustach, dotknij opuszkiem języka do podniebienia, napnij mięśnie szyi i przełknij ślinę, szybko i mocno, wydając głośny odgłos. Podążaj wewnętrznym uśmiechem za śliną w dół przełyku, przez żołądek, aż do pępka. Ślina jest nawilżającym nektarem, zawierającym życiodajną energię, rozprowadzaną po organizmie z pępka. Przegnaj nerwową energię z żołądka, a automatycznie zaczniesz spożywać zdrowsze pożywienie i łatwiej ci będzie je trawić. Rozluźnij uśmiechem jelito cienkie, jelito grube i okrężnicę.

9 Linia tylna: Kręgosłup.
Wróć do oczu. Uśmiechnij się do nich, potem do swojego języka, a następnie uśmiechnij się do wnętrza kręgosłupa. Upewnij się, że jesteś wyprostowany, a twoje barki są lekko zaokrąglone do przodu. Zstępuj krąg po kręgu, uśmiechając się do każdego z nich, aż dojdziesz do kości ogonowej. Kręgosłup ochrania ośrodkowy układ nerwowy i dlatego jest kluczowy w zwiększaniu cyrkulacji chi. Zaczynając od szyi, kręgosłup składa się z siedmiu kręgów szyjnych, dwunastu kręgów piersiowych, pięciu kręgów lędźwiowych, krzyża i kości ogonowej.
Powinieneś poczuć lekkość, ciepło i wygodę w każdym z kręgów. Kiedy okolice krzyżowe i ogonowe zostaną rozluźnione, wydziela się dodatkowa energia, której łatwiej jest płynąć w górę.

10 Zakończ, gromadząc energię w pępku. Kiedy nauczysz się już tego ćwiczenia, będziesz mógł je wykonać w kilka minut, chociaż na początku może ci zabrać trochę czasu wyczucie uśmiechu. Kiedy kończysz medytację, nie powinieneś pozostawiać energii, by swobodnie krążyła po wyższych ośrodkach energetycznych, takich jak serce czy głowa. Najlepszym miejscem w ciele, służącym gromadzeniu energii, jest obszar pępka, jako że może on sobie łatwo poradzić z nadmiarem ciepła. Większość negatywnych skutków ubocznych medytacji jest powodem gromadzenia nadmiaru energii w głowie. Łatwo jest jednak tego uniknąć.

Aby zgromadzić energię, zwyczajnie skoncentruj się na pępku i wyobraź sobie wewnątrz niego, na głębokości około półtora centymetra, energię poruszającą się po spirali na zewnątrz, a następnie 24 razy do środka. Mężczyźni wykonują pierwszą spiralę zgodnie z ruchem wskazówek zegara; kobiety, odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Następnie zawróć bieg i zawiń energię w drugą stronę do wewnątrz.

WAŻNE: Nie gromadź energii w pępku, jeżeli bezpośrednio po wewnętrznym uśmiechu zamierzasz ćwiczyć orbitę mikrokosmiczną, tak jak to opisano w następnym rozdziale. W takim przypadku będziesz gromadzić energię w pępku bezpośrednio po medytacji orbity mikrokosmicznej.

11 Praktykuj wewnętrzny uśmiech w życiu codziennym.

Jakkolwiek wewnętrzny uśmiech jest praktyką stworzoną, aby pomóc ci zrelaksować się przed medytacją orbity mikrokosmicznej, jest ona sama w sobie potężnym ćwiczeniem. Korzystając z niego w życiu codziennym, odkryjesz jego zaskakujące rezultaty. Jeżeli będziesz stale świadomy wewnętrznego uśmiechu, może to trwale odmienić twoje życie.

Jedna z moich uczennic wybrała się kiedyś do swojego szefa, by upomnieć się o obiecaną podwyżkę. Wiedziała, że w firmie jest krucho z pieniędzmi i szef zapewne podejmie dyskusję, więc postanowiła podejść do niego z wewnętrznym uśmiechem, jak i z zewnętrznym. Jej pozytywne nastawienie zmniejszyło opór szefa i znaleźli satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie, z obopólnym uśmiechem.

Inny uczeń, kiedy zaczął się wewnętrznie uśmiechać, radykalnie zmienił swoje nastawienie do samego siebie. Wcześniej miał niskie mniemanie o sobie i wciąż walczył ze sobą, wmawiając sobie, że jest gorszy od innych. Po pewnym czasie regularnej praktyki pogodził się z samym sobą i zaczął realizować potencjał, który wcześniej ukrywało jego negatywne pojęcie własnej wartości .Jeśli opanujesz wewnętrzny uśmiech, możesz poczuć się jak żółw, wpływający do nieznanego morza w swojej chroniącej go zewsząd dookoła skorupie. Będziesz też mógł stworzyć sobie zrelaksowane, medytacyjne otoczenie, w którym łatwiej ci będzie sprostać wszelkim zewnętrznym sytuacjom. Porzucisz negatywne myśli i łatwiej ci będzie cieszyć się sobą takim, jakim jesteś naprawdę.