Przejdź do treści

Medytacja regenerująca układ nerwowy

I Świadomość stworzyła mózg…

W tej medytacji chodzi o dosłowne zwiększenie pojemności przesyłu danych w naszym systemie nerwowym…

Do całkiem nie dawna jeszcze naukowe autorytety arbitralnie głosiły, że wszystko w ciele ludzkim “w pewnym stopniu się regeneruje” oprócz mózgu. Panował powszechny pogląd, że rodzimy się z określoną ilością neuronów, a potem to już tylko nam ich ubywa..

Obecnie jednak wiemy, że mózg naprawdę ma zdolność zmiany i przeorganizowania się w stosunku do funkcji, jakie wykonuje. Proces ten nazywamy NEUROPLASTYCZNOŚCIĄ.
Współczesna neurobiologia dowiodła również, że mózg ludzki zachowuje zdolność NEUROGENEZY, czyli zdolność do tworzenia nowych komórek nerwowych przez całe życie.

 Głównym elementem tych niezwykłych zdolności mózgu, czyli neurogenezy i neuroplastyczności – jest białko zwane neurotropowym czynnikiem pochodzenia mózgowego ( ang. BDNF). Białko to odgrywa kluczową rolę w powstawaniu nowych neuronów. BDNF ochrania również istniejące neurony, ułatwiając powstawanie synaps (czyli połączeń neuronalnych) – co jest niezbędne w procesach myślowych, uczeniu się i wyższych czynnościach mózgu.

spotykamy się w niedzielę (09.12 godz. 20.00)
Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego  (Warszawa , ul. Karowa 18)
[readon2 url=”https://instytutarete.pl/aktualnosci/wieczory-z-medytacja/532-medytacja-regenerujaca-uklad-nerwowy.html#mapka-dojazdu”]Mapka dojazdu[/readon2]

[readon url=”https://instytutarete.pl/aktualnosci/wieczory-z-medytacja/532-medytacja-regenerujaca-uklad-nerwowy.html#rezerwacja”]Zarezerwuj miejsce na to spotkanie[/readon]

 Aktywacja BDNF

Mamy już bardzo gruntowne zrozumienie czynników, które wpływają na nasze DNA, by wytworzyło ono BDNF, zwiększając tym samym neurogenezę i ochronę istniejących już neuronów w mózgu.
Jak się okazuje gen regulujący BDNF aktywowany jest przez kilka czynników, a są to między innymi :

  • dobrowolne ćwiczenia fizyczne (dobrowolne jest podkreślone specjalnie, ponieważ zwierzaki laboratoryjne zmuszane do ćwiczeń NIE wykazywały zwiększenia aktywności genu BDNF)
  • ograniczenie liczby spożywanych kalorii
  • odpowiednia dieta (zawierająca m.in. kurkuminę i tłuszcze OMEGA-3)
  • ale najsilniej działa stymulacja intelektualna. Angażowanie się w zadania stymulujące intelektualnie bardzo pomaga, ale regularne medytowanie jeszcze silniej wzmaga produkcję BDNF i tworzy mózg, który nie tylko jest bardziej odporny na degenerację, ale również taki, który umożliwia Ci zwiększenie limitów codziennej funkcjonalności.
    W tym kontekście bardzo ważne jest, byśmy nie postrzegali medytacji jako czynności pasywnej, ale jako aktywne ćwiczenie stymulujące mózg. Wtedy to działa niczym siłownia dla mięśni. Nawet w przypadku chorych na Alzheimera (choroba ta polega na stopniowej degeneracji neuronów i ich osłonek mielinowych), tempo rozwoju choroby ulega znacznemu spowolnieniu w przypadku osób zaangażowanych w praktyki duchowe.
    Neurobiolodzy przypuszczają, że medytacja może okazać się najpotężniejszym stymulantem do produkcji BDNF.

 Pionierskie badania nad neuroplastycznością rozpoczęte zostały przez kanadyjskiego psychologa Donalda Hebba, który zaproponował teorię czegoś, co nazwał “zespołem komórek”, by wyjaśnić, w jaki sposób neurony kształtują wzajemne relacje. W swojej książce “The organization of Behavior” pisze, że “neurony, które się jednocześnie aktywują, łączą się ze sobą”, co dziś określane jest prawem Hebba.
Wniosek płynący z prawa Hebba jest taki, że schematyczne myśli i zachowania muszą być podtrzymywane, by sieci neuronów z nimi powiązane pozostały czynne. A innymi słowy – neurony, które się jednocześnie nie aktywują nie pozostają ze sobą połączone!

To oznacza, że przy skupieniu uwagi możesz zmienić swoje myśli, zmienić działania i zmienić zachowania, by dokonać pozytywnych udogodnień w swoim życiu. Poza tym kolejna dobra wiadomość, która płynie z prawa dr Hebba jest taka, że jeśli nie wzmacniasz sieci nerwowych obecnie wykorzystywanych do snucia negatywnych myśli, powtarzania szkodliwych czynności i zachowań, jak w przypadku emocjonalnego cierpienia, to Twój mózg przestaje używać tych sieci.
Twoje zadanie polega więc na zaprzestaniu zasilania starych obwodów, które wzmacniają Twoje lęki i złość, a w zamian skupić swoją uwagę na nowych, pozytywnych połączeniach nerwowych.
Mentalne zaangażowanie się w czynność jest niezbędne do nauczenia się jej i wytworzenia nowych połączeń nerwowych.

A do tego jest jeszcze jeden “mały” bonus. Obecne badania wykazują, że jeżeli wyobrazisz sobie angażowanie się w jakąś czynność, możesz utworzyć połączenie nerwowe związane z nauczeniem się jej – bez samego wykonywania czynności!

W 1995 roku dr Pascual – Leone przeprowadził eksperymenty, podczas których porównywał mózgi osób, ćwiczących grę na pianinie fizycznie, z mózgami osób tylko wyobrażających sobie palce stukające w klawisze. Zmiany w mózgach osób z obu grup były identyczne. Obszary ruchowe mózgu, odpowiedzialne za grę na pianinie, zwiększyły swój rozmiar w takim samym stopniu w grupie kontemplującej tę czynność, co w grupie rzeczywiście wykonującej to ćwiczenie. Badani ci wykazali tym samym, że samo myślenie o jakiejś czynności wywołuje fizyczne zmiany w mózgu.

 

 artykuł powstał na podstawie książki “Aktywuj pełną moc mózgu. Cuda i neurobiologia” autorstwa Dr Davida Perlmuttera i Dr Alberto Villoldo


Medytacja razem z ćwiczeniami towarzyszącymi trwa ok. 60 minut
nie potrzebujesz żadnego doświadczenia, ani specjalistycznego sprzętu,
weź swój umysł – to wystarczy 🙂
chyba, że masz zwyczaj marznąć, to możesz również wziąć ze sobą koc

Twoja inwestycja: 30zł

{emailcloak=off}{rsform 18}

napisz do nasJeśli powyższy formularz nie działa właściwie, po prostu wyślij e-mail, z informacją, że będziesz [readon2 url=”mailto:kontakt@instytutarete.pl”]wyślij e-mail[/readon2]

Cykl “Wieczory z Medytacją” to medytacje prowadzone – czyli w przyjemnym rozluźnieniu słuchasz barwnych, poetyckich opowieści nasączonych pozytywnym psychologiczno-motywacyjnym kodowaniem, jak dobry tort ponczem – dzięki czemu, Twoja podświadomość, zostaje naładowana nowymi WZORAMI MYŚLI, które służą Ci i wspierają Cię.
Pozytywne efekty przychodzą całkowicie automatycznie i nie wymagają Twojego świadomego zaangażowania – ponieważ właśnie tak działa Twoja podświadomość – powiela wzorce i schematy myślowe, które raz zostały w niej zasiane; właśnie dlatego tak wiele można zdziałać, jeśli tylko właściwie wykorzystuje się potęgę podświadomości!

 


 

yoga

W tygodniu znowu mam  dla Ciebie zaproszenie na zajęcia jogi SIVANANDA. zajęcia odbywać się będą przed Wieczorem z Medytacją, również w tym samym miejscu  – na wydziale Socjologii UW, ul.Karowa 18

Najbliższa lekcja jogi wg szkoły SIVANANDA odbędzie się w niedzielę  09 grudzień 2012 roku o godz. 18.30.; inwestycja w siebie: 30zł
W zajęciach może uczestniczyć każdy, bez względu na stopień sprawności fizycznej, zaawansowania czy wiek.

 Lekcja ta odkryje przed początkującymi niezwykłą sztukę prawidłowego oddychania, czyli PRANAYAMĘ, która oprócz korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych jest metodą na natychmiastowe podniesienie poziomu energii.
Właściwe wykonanie ćwiczeń jogicznych czyli ASAN ma na celu poprawienie elastyczności ciała, gibkości kręgosłupa oraz wzmaga krążenie i poprawia pracę organów wewnętrznych, jak również stymuluje wszystkie czakry w naszym ciele.
Sesja zakończy się kilkunastominutowym głębokim RELAKSEM, dającym więcej odpoczynku, niż niejednokrotnie cała niezbyt dobrze przespana noc.

Zajęcia prowadzi   KALYA ( Dorota Naruszewicz-Wrona), nauczycielka o tytule Mistrz Jogi – YOGA ACHARYA – Międzynarodowej Szkoły YOGA VEDANTA SIVANANDA.

 


Mapka dojazdu na ul. Karową 18 w Warszawie (Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego – sala Klubu judo AZS UW‎)


Wyświetl większą mapę

 

 

Koszyk